Har du spørsmål om forsikring?

Telefon: 35 56 10 00 (man-fre 09-15)

E-post: post@sum-it.no

Postadresse: Postboks 153, 3791 Kragerø

Få tilbud

Våre erfarne rådgivere sitter klare til å gi deg et godt tilbud på forsikringer.

Meld skade

Logg inn på din profil for å melde skade uansett forsikring.

Klagemuligheter

Er du ikke fornøyd med oss? Sjekk dine klagemuligheter her

Kontaktskjema

Godtar kredittsjekk

13 + 12 =

Ofte stilte spørsmål

Dokumenter

Hvordan endrer jeg adresse/kontaktinfo?

Dette kan gjøres på Min side, eller ved å kontakte din personlige rådgiver.

Hvor finner jeg de elektroniske forsikringspapirene mine?

De finner du inne på Min Side.

Faktura

Hva skjer hvis jeg ikke betaler betalingspåminnelsen med ny betalingsfrist?

Forsikringen vil da opphøre automatisk innen forfallsdato. Dersom du likevel betaler, men etter ny betalingsfrist, så igangsettes forsikringen ikke automatisk. Hvis du i en slik situasjon og ønsker å fortsette forsikringen, så må du kontakte din faste kontaktperson.

Hva skjer hvis jeg ikke betaler til forfallsdato?

Vi vil sende deg en betalingspåminnelse med ny betalingsfrist. Du blir da tillagt et purregebyr og forsinkelsesrente.

Jeg trodde jeg betalte avtalegiro/e-faktura. Hva har gått galt?

Det kan være flere årsaker til dette. 1. Beløpsgrense kan være overskredet (endres i nettbanken), 2. Ikke dekning på konto, 3. Ikke bekreftet e-faktura i din nettbank, 4. Det er ikke opprettet avtalegiro/e-faktura.

Jeg har mottatt faktura selv om jeg ha sagt opp forsikring, eller angret kjøpet. Hva gjør jeg?

Det er en sluttfaktura som skal betales. Hvis det er betalt for en lenger periode, vil premien som er betalt inn for mye, betales tilbake.

Jeg har betalt for mye. Hvordan får jeg penger tilbake?

Det blir trukket av på neste faktura. Hvis du ønsker å få pengene tilbake med en gang, tar du kontakt for å ordne dette.

Hva gjør jeg hvis jeg ønsker å bytte bank?

Avtalen må først avsluttes i gammel bank og deretter opprettes i ny bank. Pass på å avslutte hele avtalen i gammel bank, ikke bare kanseller et enkelt betalingsoppdrag.

Hva skjer hvis ikke jeg har dekning på konto på forfallsdato?

Dersom det ikke er dekning på konto, vil du få en påminnelse/har du glemt oss på mail – dersom fakturaen har forsvunnet fra nettbank, må faktura betales manuelt.

Hva koster det å bruke autogiro?

Det påføres ikke gebyr ved å bruke avtalegiro i Sum-it. Sjekk om banken din ev. tar gebyr for bruk av avtalegiro.

Hvordan si opp autogiro?

Avtalegiro kan avsluttes i nettbanken eller ved å kontakte banken.

Hva menes med beløpsgrense for autogiro?

Det er maksimumsbeløpet som kundene tillater skal bli trukket fra kontoen. Viktig at dette settes høyere enn eksakt månedsbeløp – med tanke på at forsikringene kan endres.

Hvordan oppretter jeg avtalegiro?

Det opprettes i nettbanken, ev. manuell giro som sendes til Nets.

Tilbyr dere avtalegiro eller e-faktura?

Ja, det gjør vi. Spør din faste kontaktperson hvis du trenger råd på hvordan dette gjøres.

Min side

Kan jeg melde skade på Min side?

Ja, det kan du. Fyll ut skjemaet som ligger der.

Hva bruker jeg Min side til?

Informasjon om forsikringene dine, faktura, dokumenter og å melde skader. Du kan også sende oss meldinger og gjøre endringer.

Jeg har mistet passordet mitt, hvordan får jeg nytt?

På påloggingsbildet. Klikk på nytt passord.

Hvor finner jeg Min side?

Trykk “Logg inn” til høyre i menyen på nettsiden vår.

Kundeforhold

Hva gjør jeg hvis jeg ikke er fornøyd?

Det kan du lese mer om her.

Hvordan sier jeg opp en forsikring?

Dette sendes skriftlig til din rådgiver (selskapet).

Hvor finner jeg mitt kundenummer?

På forsikringsdokumentet ditt som du får tilsendt av Sum-it som ny kunde, eller på Min side på hjemmesiden.

Når kan jeg avslutte forsikringen?

Du kan si opp forsikringen ved eierskifte, ved hovedforfall (må si opp 30 dager før) eller når behovet opphører av ulike årsaker.

Kundeforhold

Hva skjer etter jeg har meldt en skade?

Du tildeles et skadenummer når saken er meldt inn til oss, og deretter vil du bli kontaktet av skadebehandler for videre saksgang.

Hva er fristen for å melde en skade?

Fristen er 1 år, og skaden skal meldes med en gang den oppdages. På personskade er fristen 3 år.

Hvor lang tid tar skadebehandlingen?

Vi behandler alle skader så raskt vi kan. Det er dessverre ikke mulig å gi et fast svar på dette, da vi ofte er avhengig av utenforstående parter som f.eks. motpartens selskap eller politi. Sakens kompleksitet påvirker også prosessen. I samarbeid med kunden søker vi alltid etter et skadeoppgjør preget av effektivitet og kvalitet.

Hva skjer hvis årlig kjørelengde er overskridet når en skade skjer?

Da vil selskapet avkorte erstatningen.

Hvordan sikrer jeg bevis ved kollisjon?

Ta bilder med din telefon så raskt du kan etter uhellet. Noter eventuelt navn og telefonnummer på vitner.

Hva gjør jeg om motparten ikke vil skrive skademelding og ikke jeg får tak i vedkommende?

Du fyller ut egen skademelding og sender inn til forsikringsselskapet ditt. Fyll eventuelt ut det du vet om motparten (navn, kjennemerke, biltype etc.). Husk en merknad i skademeldingen om at motpart ikke vil skrive skadmelding.

Hvor stor er egenandelen hvis det skjer noe med bilen min?

Egenandelen fremkommer av forsikringsbeviset. Forsikringsbeviset finner du på Min side.